sobota, 28 stycznia 2012

Spojrzenie na planety

Piękne, bezchmurne niebo. Warto spojrzeć. Około godziny 16-17 wyraźnie widać Księżyc, który zbliża się do pierwszej kwadry (31 stycznia). A obok niego doskonale widoczne są dwie planety: niżej po prawej - Wenus, wyżej, po lewej stronie - Jowisz.  Pamiętajmy, że te obiekty zmieniają położenie względem siebie, więc jutro będzie trochę inna konfiguracja.
Wyciągnęłam lunetę, przymocowałam do statywu i wyszłam do ogrodu. Upolowałam wszystkie obiekty i szybko uciekłam do domu, bo zimno straszliwe.
Księżyc wygląda pięknie, bardzo plastycznie, bo kratery rzucają głębokie cienie.
Wenus świeci jasno, a Jowisz jest najciekawszy. Popatrzyłam sobie na jego księżyce galileuszowe, a po powrocie do domu przegrzebałam internet, żeby je zidentyfikować. Dziś ich układ jest taki, jak poniżej. Pamiętajmy, że krążą względem swojej planety w różnym tempie i ich wzajemne położenie się zmienia.

Tu można sprawdzić położenie księżyców galileuszowych Jowisza

Resztę wieczoru poświęcę na przejrzenie dzisiejszych fotek z zimowego, mroźnego spaceru. Może coś się nada do pokazania ;-)

2 komentarze:

  1. A ja polowałem na zorzę... ale chmury skutecznie rozwiały tym ze się nie rozwiały, moje nadzieje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chciałam zorzę zobaczyć, ale pogoda nie dopisała :-(

      Usuń